Een warme kerst!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu Een warme kerst!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

Een warme kerst!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

04 Januari 2005 | Suriname, Paramaribo

Tijd voor een uitgebreide update! Het thema van de komende berichtjes is heel simpel: FEEST!! december is hier namelijk 1 grote feestmaand, met als hoogtepunt de weken rond kerst en Oud & Nieuw. Vandaar dat jullie de afgelopen weken niet zoveel van me gehoord hebben.
2 weken geleden begon het feest voor ons met de bruiloft van Oma Cheng's zoon. Ontzettend leuk om een Surinaamse bruiloft mee te maken, en waar wij dachten dat we er toch niet helemaal bij zouden horen, bleken we al echt deel van de familie te zijn. Het was super! Stralende bruid & bruidegom, heel veel lekker eten, drinken en natuurlijk muziek. En alleen hier kan het je gebeuren dat je op een bruiloft staat te dansen met je supervisor uit het ziekenhuis.
het weekend na de bruiloft was het christmas time. De stad is al een maand volledig in de kerstsfeer, overal lichtjes, stel je voor: kerstlichtjes in de vorm van palmbomen,of in de kleuren van de Surinaamse vlag. (en bedenk je even dat er hier een energietekort is en elke avond een ander deel van de stad zonder stroom zit..beetje dubbel dus.)
kerstavond zijn we na een rondrit door de stad met onze taxichauffeur Carrol langs de lichtjes in de rijke buurt, naar een echte swing-kerkdienst geweest. Echt geweldig, alleen maar swingnummers en mensen die volledig uit hun dak gingen. Bijzonder om een keer mee te maken. Het hoogtepunt van de avond was wel de geweldige variatie op het welbekende: ‘ Santa Claus is coming to town’...ja, je raad het al, uit volle borst werd hier meegezongen: ‘ Jezus Christ is coming to town’ . Zo maak je de kerk wel swingend en toegankelijk ja! Nadat iedereen elkaar de hand geschud had en een fijne kerst had gewenst, gingen wij naar ’ t Vat om kerstavond af te sluiten met een gezellig drankje. Natuurlijk kwamen we daar weer de nodige bekenden tegen, waarmee we naar Touche, de disco hier, wilden. Helaas kwamen we niet binnen, aangezien het ‘ White Night’ was, en ik vanavond speciaal mn zwarte salsa-outfit aanhad...Dus zijn we (met rokje) over het hek geklommen van het COVAB (de bewaker lag te slapen), en hebben we Pim en Joeri mee naar binnen gesmokkeld. Een strafbaar feit hier, aangezien we geen mannen op bezoek mogen krijgen.... Om half 6 werden de mannen er, nadat we onze voorraad Borgoe-cola hadden opgemaakt tijdens het zingen van kerstliedjes, dan ook definitief uitgezet door de bewakers.
Zaterdag was het eerste kerstdag: best vreemd hoor, kerst in de tropen.. Maar als je de kerstcd maar lang genoeg grijs draait, krijg je het kerstgevoel zelfs hier uiteindelijk wel te pakken! Na een decadent ontbijt aan het zwembad van Torarica hebben we ’s avonds met een grote groep co’s een kerstdiner gehouden. Ontzettend gezellig, iedereen had zich uitgesloofd om wat lekkers te maken, en had z’n mooiste kerstoutfit uit de koffer/winkel gehaald. Onze Kip Masala en Piranha werd enthousiast ontvangen, en dat ondanks dat ik me daarmee bezig had gehouden!! (jaah, ik word nog wel eens culinair!). Tweede kerstdag was eigenlijk precies zoals het in Nederland geweest zou zijn: relaxen, opruimen, restjes opeten en natuurlijk films kijken op de bank! Kortom, een prima afsluiting van deel 1 van de decemberfeesten in Paramaribo!