Aftellen..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu Aftellen..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

Aftellen.....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

27 December 2004 | Suriname, Paramaribo

Nog maar 4 dagen, en dan zit mijn co-schap gynaeco er weer op! Ondanks dat het superleuk was, ben ik er wel blij mee hoor...heb de Surinaamse manier van omgaan met patienten nu wel voldoende bestudeerd, en het wordt tijd voor (nog meer) zon, jungle, strand en avonturen!
Ben alweer 1,5 week klaar op de verloskamers, waar ik de laatste week nog veel diensten gedraaid heb. In totaal heb ik nu 20 bevallingen gedaan, waarvan zelfs een stuitbevalling! In mijn laatste nacht heb ik de ultieme test wel doorstaan; ik stond namelijk in mn eentje bij een patient toen het kind kwam, en niemand hoorde me roepen..dus geen zuster om het kind op te vangen. en natuurlijk zul je net nu zien dat het kind niet huilde!! Tja, ik was wonderbaarlijk rustig, heb alle steriliteitsregels aan m'n laars gelapt, een uitzuigapparaat opengerukt, en het kind eindelood uitgezogen en gestimuleerd, tot er gelukkig een voorzichtig huiltje kwam. Waarna de verloskundige binnen kwam lopen en zei dat ik toch wel moest zorgen dat er iemand bij was...ja hallo, alsof ik het voor mijn lol alleen doe? (nou ja, achteraf was het natuurlijk wel een gave ervaring moet ik eerlijk toegeven)
Afgelopen week op de poli gewerkt, extreem relaxed en vaak al om half 1 klaar. Leuk op de poli is dat wij de prenatale poli helemaal alleen mogen doen, na een maand op de verloskamer vertrouwen de verloskundigen ons dat wel toe, en mag je alles zelf beslissen. Wel leuk hoor, voel je je echt een beetje dokter. Verder kijken we mee met dokter van Lierop , en liggen dan voornamelijk helemaal dubbel van het lachen om de verhalen van die man...Ik wou dat ik het op video had, die verhalen tegen zijn patienten, en dan de uitweidingen en levenslessen die wij voorgeschoteld krijgen terwijl de patient gewoon voor onze neus zit....Verder zien we af en toe zelf een patient (en hebben we meestal geen idee wat we ermee aan moeten, maar dat lijkt de artsen niet zo erg te interesseren), en hebben we meegeholpen op de postnatale poli. Dat was echt geweldig! Toevallig kwamen namelijk net alle vrouwen op controle die 2 weken daarvoor in mijn nachtdiensten bevallen waren. Leuk om hen weer terug te zien, en te zien dat het met al ' mijn' kindjes goed gaat, zelfs met het resultaat van mijn bovengenoemde solo-actie! Op de poli staan we nu bekend als de meisjes uit Holland die alle baby's mee willen nemen in hun koffer.
Vandaag zou ik alleen met Dokter van Lierop een Abdominale Uterus Extirpatie doen (voor de leken: baarmoederverwijdering), supergaaf, alleen ging de ok niet door...Er was vanochtend vroeg namelijk een ' drive-by-shooting' geweest voor de discotheek, dus lagen alle ok's vol met doorzeefde Surinamers..tja, dat soort dingen gebeuren hier....

  • 28 December 2004 - 14:59

    Marjo:

    its gonna be a white white 2 days after christmas :)
    het heeft gesneeuwd hierzo! dat heb je niet in paramaribo!! ik wou al een sneeuwbal voor je bewaren, maar geloof niet dat paps dat een goed idee vond ;)
    nouw tot snel zussje!!
    nog een maand en we gaan weer zussenpraat hebben!!
    dikke kuz kriel

  • 31 December 2004 - 14:08

    Susan:

    Hai Ing!!
    Eindelijk heb ik het adres van je site bemachtigd. Wanneer ik terug ben van het skien ga ik al je avonturen op m'n gemak lezen, maar Stella houdt ons goed op de hoogte. Groetjes van Hedwige. Een hele gezellig jaarwisseling toegewenst.
    Veel liefs Susan.

  • 31 December 2004 - 14:10

    Susan:

    Ps. Oeps...helemaal vergeten, maar je krijgt natuurlijk ook veel groetjes van m'n vader!!!

  • 03 Januari 2005 - 23:04

    M'ria:

    Dag lieve Ingeborgz met een Z.
    Het is fantastisch om jouw verhalen zo'n beetje in de verhalen van Jossi te schuiven, dan krijg ik, denk ik,een nog genuanceerder beeld,van jullie Suriname happening:
    jullie co-schap,jullie verhuizingen,maar zeer zeker ook van jullie "vrije tijd" en alles wat er omheen gebeurt.
    O ja en ik ben de mammie van jossi, maar waarschijnlijk had je dat al wel door.Lieve ingeborg geniet de komende weken van alles en ik hoop je een keer te ontmoeten in Buren. Dikke kus van Maria

  • 04 Januari 2005 - 17:55

    Kasper:

    Hee Inge! Grappig om elkaars site een beetje te bekladden... Jammer dat we niet door kunnen linken. Dan zouden we inderdaad een soort van Paramaribo clan vormen op het internet. Morgen gezellig eten!
    Gr. Kasper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 51550

Voorgaande reizen:

10 Juli 2009 - 26 Augustus 2009

Laos & Cambodja 2009

13 Oktober 2005 - 10 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: