4 dagen feest!!! Happy new year! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu 4 dagen feest!!! Happy new year! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

4 dagen feest!!! Happy new year!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

04 Januari 2005 | Suriname, Paramaribo

Met een schorre stem en dike wallen onder mijn ogen ben ik tijdens een echte tropische regenbui (hoera, het regent eindelijk!!) maar weer achter de pc gekropen voor deel 2 van het feestfestijn! Vanaf donderdag was het leven hier 1 groot fantastisch feest waar geen einde aan kwam, en daar hebben we natuurlijk volop van genoten! We weten in Nederland echt niet wat feest vieren is! Al weken zegt men hier tegen ons: ‘ maken jullie oudjaar hier mee? Oooooh, jullie gaan wat meemaken...... !!‘ Wij waren dus vol verwachting van wat komen zou!
Woensdagavond hebben we onze culinaire kwaliteiten getest met de Surinaamse co-assistenten, die ons geleerd hebben om zelf roti te maken. Ontzettend gezellig, en erg lekker! En de avond was helemaal geslaagd toen Dokter van Lierop, onze begeleider, onverwachts ook nog langskwam om mee te eten. Voor wat hoort wat, en dus gaat hij voor ons binnenkort honingkip maken....goede deal, toch?
Donderdag hebben Janine en ik het halve ziekenhuis getracteerd omdat we bijna weg gingen, en een uitgebreide fotosessie van alles en iedereen in het ziekenhuis gemaakt.
Donderdagavond was de aftrap van de festiveiten rondom de jaarwisseling. Op een aantal plaatsen in de stad werden straatfeesten gehouden, en volgens mij stond half Paramaribo daar te swingen. Wij zijn naar het feest bij ‘ Tori Oso’ geweest, en ik heb daar echt 1 van de mooiste avonden hier beleefd. Wat een feest!!! Het was een echt Surinaams feest, waar iedereen samen ‘ Bigi Pogo’ danste op muziek van een populaire Surinaamse groep. En wij deden natuurlijk volop mee! Een genietmoment als je al die mensen om je heen ziet tussen de houten huisjes onder een prachtige sterrenhemel...Ook erg leuk om daar de anesthesist en verloskundigen tegen te komen, die het helemaal geweldig vinden dat wij bakra’s zo genieten van ‘ hun’ feest. Ik heb zelfs nog staan dansen op een koelbox, toegejuicht door de Surinamers die dat natuurlijk supermooi vonden. (nee, ik was niet dronken, hoor!) Het feest werd in stijl afgesloten met het Surinaamse volkslied, meegezongen door al die mensen. Kippenvel!
Het opstaan vrijdagochtend voor de laatste poli-ochtend was een beetje zwaar, maar gelukkig werden we onmiddelijk weer weggestuurd door de gynaecoloog met de woorden: ‘ Wat doen jullie hier? Jullie moeten feest gaan vieren.’ Prima einde van mijn co-schap! En dus stonden wij om 12.00 midden in de stad om de ‘ Pagara’ mee te maken, een vuurwerkwedtsrijd waarbij de winkeliers proberen om de langste bombelslinger af te steken. Kortom: een oorverdovend kabaal, en een dikke rookwolk in het centrum waarin je zonder natte doek voor je gezicht ernstige ademhalingsproblemen kreeg. Daarna was het de rest van de midaag 1 groot feest in de stad en ging iedereen swingend door de straten. Na 2 uurtjes broodnodige slaap gingen wij ’s avonds eten met de andere co’s, waarna we wederom richting stad trokken. Wij eigenwijze Hollanders wilden alleen niet geloven dat de mensen hier om 22.00 weer naar huis gaan, met als gevolg dat we nog net de uittocht van honderden mensen de andere kant op konden aanschouwen toen wij in de stad arriveerden. Maar goed, zittend aan de Waterkant in goed gezelschap en met de nodige versnaperingen, hebben wij ook een erg leuke jaarwisseling gehad! Na 24 uur feest leek het alleen alsof het nooit meer 24.00 zou worden. Gelukkig werd het 1 natuurlijk toch 1 januari, waarna wij na de nodige zoenen en gelukswensen het restaurant ‘ de Waag’ verlost hebben van hun oliebollenvoorraad. Daarna was het tijd om richting discotheek te gaan om het jaar swingend te beginnen.
Zaterdagochtend nog redelijk fit ontbeten met COVAB 1, zoals we onze bovenburen Marielle, Misha en Janine noemen. (inderdaad, Jos en ik vormen samen COVAB 1). De rest van het weekend hebben we heerlijk relaxed doorgebracht op het strand van Whitebeach, waar natuurlijk zaterdagavond weeeeeeeeer een feest was..... En wat voor feest: Keith Sweat (ja, wie kent hem niet) trad op, en half decadent en met name RIJK Paramaribo was aanwezig. Het concert vonden we niks, de beachparty erna was super, alleen een beetje jammer dat ik tot 3 maal toe langs Winston Bogarde gelopen ben zonder hem te herkennen... Natuurlijk werd het feest besloten met een nachtelijke zwempartij voor we in onze hangmat kropen.
Mijn verhaal wordt een klein beetje voorspelbaar.... zondagavond moesten we namelijk alweeeeeeeer feestvieren! We hadden gratis kaartjes voor een feest in Torarica, en dat wilden we wel eens meemaken. Tussen de arrogante en verwende Surinaamse Hollanders vonden wij het toch niet zo gezellig, dus zochten we onze toevlucht in mijn favoriete Paramaribo-plek: het casino!! Gratis drankjes, hapjes, bingo (nee, dat is niet suf!) en zelfs winst gemaakt op de fruitautomaat! (nog even en ik ben gokverslaafd...)
Gelukkig hebben we na al dit gefeest 4 heerlijke weken vakantie, genoeg tijd om bij te komen dus! Gister zijn Jossi, Misha en ik voor de tweede maal hier verhuisd naar het meest relaxede huis in Paramaribo. We hebben nu een heerlijk huis met 5 leuke mensen, allebei een tweepersoonsbed, een wasmachine, laptop met dvd-tjes en een gigantisch terras. Wij komen die maand wel door!

• 04 Januari 2005 - 20:50

Jossi:

Ing, wat doen we toch onwijs veel supergave dingen hier!!!
    Ik ben blij met je!
    Dikke kus!

• 04 Januari 2005 - 21:06

Jossi:

Ing, wat doen we toch onwijs veel supergave dingen hier!!!
    Ik ben blij met je!
    Dikke kus!

• 04 Januari 2005 - 21:50

Charlotte:

Ingeborg voor jou natuurlijk een heel gezellig en gezond 2005!!! Geniet er nog van deze maand!! Gaat vast wel lukken, dikke kus Charlotte

• 05 Januari 2005 - 09:55

Femi:

Hey Ingeborg, gelukkig nieuwjaar! echt heel erg leuk dat je je verhalen allemaal online zet; heel veel plezier nog de komende weken! (Enne... als je terug bent heb ik nog een verrassing voor jou (denk aan een bep CD ;))
    Liefs, Femi

• 06 Januari 2005 - 13:58

Marjo:

heey zussie!
    ik ga zoiets gaafs doen vandaag! ga naar het benefietconcert op de dam! voor azie! echt zuper veel zin in! tot over een klein maandje he!
    dikke kuz mar