Tanzania!! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu Tanzania!! - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

Tanzania!!

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

25 September 2005 | Nederland, Utrecht

Hallo allemaal!!
Na een website-stilte van zo'n 7 maanden waarin ik weer een paar co-schappen dichter in de buurt van m'n artsenbul ben gekomen, is het tijd voor een nieuw bericht én een nieuwe achtergrond van de site!
Inderdaad; het volgende avontuur lonkt!! Over 2,5 week vertrek ik samen met Annette naar Tanzania!!! In het Machame Hospital, aan de voet van de Kilimanjaro (jaah, we hebben wel meteen de állermooiste plek van Afrika uitgekozen) gaan we 10 weken aan de slag. Eerst 4 weken sociale geneeskunde, en daarna voor mij 6 weken keuze-co-schap 'primary healthcare in Africa' en voor Annette een onderzoek naar malaria onder Afrikaanse kinderen. En daarna...kerst & oudjaar in Arika, en nog ruim 2 weken voor safari's, 'n mooie trekking (de Kili??) om te eindigen op het witte Bounty-strand van het paradijsje Zanzibar. Jaah, we hebben het weer goed voor elkaar!
Omdat we de eerste co-assisten zijn die naar Machame gaan, hebben we geen idee wat we precies aantreffen en wat de mogelijkheden ter plaatse zijn. Aan ons dus de schone taak om als pioniers de mogelijkheden voor toekomstige co-assistenten te verkennen. De voorbereidingen zijn ondertussen vergevorderd; visa, beurs, GGD, goedkeuring van ons keuze-onderwijs, én natuurlijk onze cursus Swahili! Ninasema Kiswahili kidogo sasa!!(Ik spreek nu een beetje Swahili)
13 oktober vliegen we via Londen naar Nairobi (Kenya) waar de eerste uitdaging begint; overnachten in Nairobi, een bus over de grens regelen, en dan vanuit Arusha een vervoermiddel richting Machame Hospital zien te vinden...
Ik schat de kans op goede Internetfaciliteiten in ons dorpje niet zo hoog in, maar hoop jullie toch af en toe op de hoogte te kunnen houden van onze ervaringen!
Kwaheri! (Tot ziens!)

• 25 September 2005 - 13:15

Brittain:

Hey Inkiez,
    nu zijn we allebei weer lekker aan het webloggen!
    Als ik het zo lees zit je daar wel weer goed idd. Ik ben er toch niet zo zeker van of het hier wel mooier is... Vooral die Kilimanjaro lijkt me cool! Echt super gaaf zeg! Geniet er lekker van en we spreken elkaar.
    Liefs

• 25 September 2005 - 14:22

Henk & Chris:

Lieve Ing,
    We verheugen ons nu al weer op je verhalen en prachtige foto's! Kijk wel uit voor Afrikaanse mannen als je daar bent. Heb je wel een overlevingspakket bij je? Je weet wel zo 1tje als toen ook voor Suriname. Misschien heb je nu de zakdoeken extra nodig. Hopelijk zien we je nog voor je vertrek. Je vader leent z'n auto nog wel een dagje uit zodat je langs kan komen knuffelen! Veel liefs van ons vieren

• 25 September 2005 - 15:03

Marjo:

waaaaaaah!! je gaat echt al dik snel weg zeg! je moet wel echt heel veel foto's weer maken en gewoon dikke lol maken! je leeft maar 1 keer!
    kus kriel

• 25 September 2005 - 19:23

Mam:

Lieve Ink,
    Gelukkig hebben we nog ruim 2 weken om naar ,alweer een afscheid op schiphol, toe te "groeien" !
    Nee hoor ,maak je geen zorgen;we vinden het fantastisch voor je! Maar hopen wel op de mogelijkheid van bijv. mailcontact.Geniet vast ,samen met Annette, van de voorpret! liefs, mams en paps

• 26 September 2005 - 18:09

liefs Bram

• 26 September 2005 - 18:19

Oma Jannij:

Hallo Ingeborg
    Weet je dat ik een beetje jaloers ben, wilde altijd
    graag naar de kilimanjaro,
    Opa voelde daar niets voor,fijn dat jij gaat en
    geniet van de voorpret,liefs Oma.

• 01 Oktober 2005 - 15:01

Bwana Amani:

Safari njema!
    Labda tutaonana Tanzania.
    Mimi na mpenzi wangu tutakwenda Dar mwezi wa januari.

Mwalimu wako,

Willem

• 01 Oktober 2005 - 15:01

Bwana Amani:

Safari njema!
    Labda tutaonana Tanzania.
    Mimi na mpenzi wangu tutakwenda Dar mwezi wa januari.

Mwalimu wako,

Willem

• 10 Oktober 2005 - 14:15

Astrid:

Hey Inkie!
    Super dat jullie ook echt gaan nu! Ben ook wel een beetje jaloers, maar dat wist je denk ik al wel! Ga ook maar een heel klein beetje voor mij genieten en denk nog maar even aan mij als je levens aan t redden bent :) Heel veel plezier en geniet ervan!
    kus Astrid

• 11 Oktober 2005 - 18:58

Fam.Brouwer,:

Hello Ingeborg, Wij wensen jou een goede vlucht en een mooie en onvergetelijke tijd in Tanzania, we blijven je volgen. Het gaat jegoed.

• 12 Oktober 2005 - 06:43

Kik:

Ha Ingeborg,
    Toen ik 18 was, een mensenleven geleden, heb ik naar Tanzania mogen gaan, maar ben door overbezorgde familie tegengehouden. Haal alles uit je reis wat er inzit maar blijf nadenken.
    Liefs

• 12 Oktober 2005 - 15:42

Ingrid:

Hé Ingeborg,

Volgens mij ben je nu aan het vliegen en is het avontuur nu écht begonnen! Ben benieuwd of je echt je eigen poli in Swahili gaat draaien én of je ergens een computer gaat vinden om al je belevenissen kwijt te kunnen!
    Geniet van alles wat anders is!

Liefs Ingrid
    ps: de ambulancedienst is tot nu toe ook erg avontuurlijk, hoor..

• 12 Oktober 2005 - 17:45

Pieter:

Ook voor mijn droomvrouw en die van Betty ;) een klein berichtje. Veel plezier en vergeet me geen kaartje te sturen anders houd ik het nooit 3 maanden vol. doe je voorzichtig!
    x

• 13 Oktober 2005 - 11:11

Susan:

Hey lieve Ing,
    waarschijnlijk zit je nu hoog in de lucht opweg naar het avontuur!! Echt super gaaf! Ik zit hier nu helemaal alleen, 3 maanden lang zonder jou en zonder Stel... Ik ben wel een beetje jaloers op jullie hoor, maar ben ook super trots dat jullie zulke avontuurlijke reizen ondernemen. Een hele fijne tijd Ing! Ik leef met je mee!!
    Dikke kus

• 15 Oktober 2005 - 00:07

Noor:

Hi Meis:
    Je zult nu wel zijn aangekomen. Het was heerlijk je even aan de telefoon te hebben. Ik wens je alle goeds toe.
    Enjoy! HUgs & Kisses,noor&lou

• 15 Oktober 2005 - 17:47

Papsel:

Vandaag zaterdag 151005 zul je wel al op adem zijn na de tweedaagse reis. Met je meegereisd tijdens jullie busreis naar arusha. Je hebt het weer voor elkaar, avontuurlijke dochter van me. Dit word je nooit meer afgenomen, je draagt het de rest van je leven met je mee. De fijne dingen maar ook de nare dingen die je beleeft en ziet. Bedenk dat ze in Afrika anders tegen de waarde van het leven aankijken en er dus ook anders mee omgaan. Niet zonder gevoel, maar anders, met berusting. Iets dat wij , in onze 'maakbare' samenleving' geheel kwijt zijn. Houd je oren en ogen wijdt open want daar is het 'leven' zoals het bedoeld is. Immaterieel, vanuit de gevoelens en emoties in het lichaam en niet bedekt door een deken van het verstand, de vlucht in het denken. Zonder de ziekten van de westerse samenleving, maar helaas wel met andere tropische en de onlosmakelijke armoedeziektes. En daar ben jij voor. Het is die andere component van wat het leven ook kan zijn, het licht, het goddelijke, thuiskomen in jezelf waar je veel van kunt leren. De Afrikanen en andere in onze ogen onderontwikkelde volkeren zijn thuis in zichzelf. Leer van hen, lieve Inkie, zoals jij hen ook dingen over het overleven kunt leren.Open al je zintuigen en geniet. Je papsel

• 15 Oktober 2005 - 17:53

Papsel:

• 15 Oktober 2005 - 20:24

Julia:

Hujambo dakatari Ingeborg!
    Vandaag Swahili toets zonder jullie... Ik hoopte al iets van de ervaringen te kunnen proeven op je site, maar helaas: nog even wachten! Succes in ieder geval en tutaonana!!! bibi Julia

• 17 Oktober 2005 - 17:12

Jessica:

Lieve Inkie,
    Ik begin het vermoeden te krijgen dat je daar helaas geen toegang hebt tot een supersonische computer en dito internetverbinding... anders had je al onze wanhopige berichten vast al wel beantwoord! Meissie, ik hoop dat alles goed gaat daar, dat jullie veilig en wel zijn aangekomen en dat jullie blij zijn met waar jullie zitten! Dikke kus en hopelijk tot gauw mails!
    JJ

• 29 April 2008 - 10:03

Larissa:

Hoi!
    Leuk om al je verhalen te lezen, wij gaan ook ons coschap in machame lopen!
    We zijn van plan om via Nairobi te vliegen, en ik zag dat jullie dat goed geregeld hadden. Mag ik vargen waar en hoe jullie dat geregeld hadden?
    Groetjes, larissa (larissa153@hotmail.com)