Welcome to paradise! - Reisverslag uit Machame, Tanzania van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu Welcome to paradise! - Reisverslag uit Machame, Tanzania van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

Welcome to paradise!

Door: Ingeborg

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

18 Oktober 2005 | Tanzania, Machame

Lieve allemaal! Na alle wanhopige oproepen per mail/site en sms kan ik jullie geruststellen! We zijn veilig gearriveerd in ons kleine paradijsje!
Na een lange vlucht en een prima (en veilige)nacht in Nairobi zijn we vrijdagochtend per bus vertrokken naar Tanzania. Alles liep gesmeerd, overal vriendelijke mensen en bordjes met onze naam, dus verdwalen was niet eens mogelijk geweest! Urenlang over kale, droge vlakten met langs de kant koeien, geiten en dromedarissen gereden, tot in de verte plotseling een grote berg opdoemde; de Kili!
In Moshi werden we meteen weer een taxi ingeduwd, voor het laatste stukje van onze reis naar Machame Hospital. Het werd steeds heuvelachtiger, groener en idyllischer tot we dachten dat het echt niet mooier kon en daar... stond ons ziekenhuis!! Een prachtig plekje, en overal Afrikanen in de prachtigste gewaden. Wow!! Vanaf dat moment wanen we ons in een doktersroman en moeten we elkaar af en toe even knijpen...
Het weekend hebben we zeer relaxed doorgebracht in ons eigen huisje met alles erop en eraan, waar rons 5 uur 's middags een groep van 20 apen een toneelvoorstelling komt geven en de Kili naast ons vanonder de wolken verschijnt...wat wil je nog meer!!
Gisterochtend om half 8 moesten we osn melden bij de ' matrone' in het ziekenhuis (jaah, een echte, stevig, schommelend, grijze knot en streng maar rechtvaardig) die ons meenam naar de ' morning prayer' in de kanisa (kerk) waar de gehele ziekenhuisbevolking zich verzameld had. echt, ik zou hier bijna bekeerd worden, het was zo indrukwekkend, al die zingende mensen en de preek in het Swahili. En daarna, jawel hoor , moesten wij naar voren komen om ons voor te stellen. Onze introductie in het Swahili was gelukkig een groot succes en we kregen een daverend applaus. Na een klinische les over intravenous fluids kon de dag echt beginnen. Tja, en over mijn ervarinegn tot nu toe zou ik bladzijden vol kunnen schrijven, maar eigenlijk zouden jullie even om het hoekje moeten komen kijken om de sfeer te proeven.
Ik heb hier al heel wat dinegn gezien die ik in Nl nooit zou tegenkomen; gigantische bilaterale liesbreuken, een van top tot teen verbrand kind, maar ook een heleboel ' gewone' huis-tuin- en keukenklachtjes. en wist je dat onder die mooie gewaden van de Afrikanen gewoon een oude-omajurk schuil gaat? toch een desillusie...
Voor de Masai hoeven wij niet naar een reservaat, die zitten gewoon in onze spreekkamer; mijn grootste schrik had ik wel toen op de onderzoekstafel bleek dat onder de mooie doeken van een Masaikrijger een gigantische dolk schuil gaat... en die gaat dus niet af bij het lichamelijk onderzoek!!
Maar goed, over onze medische ervaringen later meer. Tot nu toe is alles prima geregeld, gister zijn een aantal Nederlandse artsen van Star health langsgeweest, en met hen en de direkteur hebben we ons programma doorgesproken.
Na het werk zijn we gisteren (onder luid gelach van de dorpsbewoners) per dalla-dalla naar de markt geweest. We zijn hier duidelijk een opvallende evsrchijning, en zo te merken hadden ze op de markt (een pleintje met wat kleedjes) helemaal nog nooit een mzungu gezien.. toen we flink probeerden af te dingen in het Swahili, gonsde het over de markt ' wanasema Kiswahili' (ze spreken Swahili). En waar wij dachten dat we vast afgezet waren, bleken we zelfs nog minder betaald te hebben dan de plaatselijke bevolking....
Goed, ik houd al een half uur de enige computer in het ziekenhuis bezet,en Annette popelt om een stukje te schrijven, dus tijd om af te sluiten.
De moraal van het verhaal; het is hier geweldig, iedereen is supervriendelijk en vindt onze Swahilipogingen geweldig; kortom we zijn helemaal happy! Hier houden we het wel 10 weken vol!
Heel veel liefs, ingeborg

  • 18 Oktober 2005 - 12:49

    Jorien:

    Wow ingeborg wat een mooi verhaal!Hier geen apen, wel worden de ramen eindelijk gewassen op het IBB. En wonder boven wonder heb ik mijn portomonee weer terug!
    Geniet ervan daar! LIefs, Jorien

  • 18 Oktober 2005 - 12:49

    Jorien:

    Wow ingeborg wat een mooi verhaal!Hier geen apen, wel worden de ramen eindelijk gewassen op het IBB. En wonder boven wonder heb ik mijn portomonee weer terug!
    Geniet ervan daar! LIefs, Jorien

  • 18 Oktober 2005 - 13:27

    Oma Jannij:

    Geweldig Ingeborg,
    Fijn dat jullie zo ontvangen zijn,leuk dat het Swahili spreken zo goed overkomt.
    Geniet van dit totaal andere land dan Suriname
    OOK al zijn er ook wel wat
    raakvlakken,
    Geef de apen een nootje van mij,voor jou veel liefs
    en een groet voor Annet,blijf genieten,ik doe mee van verre.

  • 18 Oktober 2005 - 13:31

    Marie-Elise:

    Jaloers ben ik! Gaaf hoor, nu al zoveel indrukken!
    Geniet ervan!

  • 18 Oktober 2005 - 15:11

    Thuis:

    lieve inkie, zijn nu al stikjaloers en willen meteen komen kijken, nog meer dan in suriname!!! geweldig wat van je te horen via de site, hopen dat het vaker kan. genietze daar en we wachten op de foto's!!!
    liefs mam en marjo ( en je paps en zus ook wel hoor!)

  • 18 Oktober 2005 - 16:26

    Bram:

    Hoi,
    Ja hoor ook Zutphen geniet weer mee. Geniet en veel liefs van ons vieren. Bram

  • 18 Oktober 2005 - 17:47

    Jolanda:

    Wow, Ingi! Klinkt allemaal echt super! Ik zit hier gewoon in NL, maar... ook leuk. Erg druk, maar ja, dat heb je hè, als je ineens van alles moet, wat je een paar maanden geleden niet eens mocht!! Begin er langzaam aan te wennen...
    Een hele goede tijd!!!! Groetjes!!!

  • 18 Oktober 2005 - 17:47

    Jolanda:

    Wow, Ingi! Klinkt allemaal echt super! Ik zit hier gewoon in NL, maar... ook leuk. Erg druk, maar ja, dat heb je hè, als je ineens van alles moet, wat je een paar maanden geleden niet eens mocht!! Begin er langzaam aan te wennen...
    Een hele goede tijd!!!! Groetjes!!!

  • 18 Oktober 2005 - 17:47

    Jolanda:

    Ik heb echt maar 1 keer op de knop gedrukt....

  • 18 Oktober 2005 - 17:56

    Lars:

    Zow, dat klinkt echt ontzettend goed zeg. Fijn om te horen dat jullie goed en veilig over zijn overgekomen. Wat een ervaringen zeg. Heel veel plezier gewenst iig voor de komende tijd. Maar zo te horen gaat dat wel lukken!
    Groetjes Lars

  • 18 Oktober 2005 - 18:16

    Chris,henk,jes,jin:

    jin is wat teleurgesteld dat je nog geen leeuwtje voor haar hebt maar slechts tussen de apen zit,wij vinden je verhaal weer geweldig wil meteen op het vliegtuig stappen.fijn dat de mensen zo aardig zijn.hoe is het met de hoogte nog geen last van hoogteziekte?blijf volop genieten!veel liefs van ons vieren

  • 18 Oktober 2005 - 19:38

    Kim:

    Wooooooooooooow!!! Klinkt echt ontzettend goed...en fijn dat je zo'n medeleven hebt met ons hier...geniet ervan!!

  • 18 Oktober 2005 - 19:44

    Kasper:

    Hee Inge,

    Je hebt het weer mooi voor elkaar. Zo te lezen is de cultuurshock nog net ff groter als in Suriname. De ervaringen daardoor des te indrukwekkender denk ik zo... Succes!

  • 18 Oktober 2005 - 20:34

    Peach:

    Wauw meid ! Gewèldìg om te lezen dat het je zo goed gaat. Wat een uitdaging om met zo'n taal zo ver weg aan de slag te gaan !

    Mijn kennis van het Swahili is beperkt tot mijn mogelijks onjuiste aanname dat het concept van het herhalen van een woord in de Nederlandsche taal, gelijk "bush bush" vandaar afkomstig was. Ik kan het eechter niet terugvinden in het "elektrieke" Swahili-woordenboek.

    Aldus... Ik 'm geen gedacht of het op iet' trekt, maar ge moet het er maar mee doen en er het beste van denken :
    kemkemu asharati !

  • 18 Oktober 2005 - 20:53

    Audrey:

    Hey buurvrouw!!

    Je verhaal is echt om jaloers op te worden... Mooie foto's ook. Nou, heel veel plezier!!! Ik zal je avonturen volgen hoor vanuit het koude Nederland!!

    Liefs Audrey

  • 19 Oktober 2005 - 00:45

    Noor:

    Oude omajurken onder de geweldige bonte kleding? Onderjurken ala Great oma Gra of ala oma Jannie......
    of ala ik????
    Meis geniet, ik weet dat je alle gods doet voor de mensen daar. Leer van de rottigheid en geniet van al het mooie. Dat moeten wij allemaal doen in ons leven, zelfs op deze omaleeftijd van mij!
    Liefs,
    noor en lou

  • 19 Oktober 2005 - 03:49

    Stella:

    Sa wat dii kha!!! Wat supergaaf klinkt dat en dan ben je er nog maar een paar daagjes. Ik ben benieuwd wat je in de rest van de weken nog gaat beleven. Ik hou je dokersroman in de gaten. Doegdoeg! Laa kawn! Liefs Stella

  • 19 Oktober 2005 - 10:54

    Lies:

    Hee wereldreiziger!
    Lijkt bijna te mooi om waar te zijn, ik ben nu al trouw fan van je weblog! Hebben jullie de apen al namen gegeven?! Genietze!!
    liefs, lies

  • 19 Oktober 2005 - 17:47

    Belinda:

    Wat een geweldige ervaring voor je! Neem je de rest van je leven mee.

    Liefs em genieten maar,

    Belinda

  • 20 Oktober 2005 - 21:41

    De Brouwers:

    Wat heb je weer spannende verhalen! Geweldig dat je dit mag beleven. Ingeborg, geniet ervan, we blijven je volgen

  • 21 Oktober 2005 - 15:58

    JW:

    Hey Inkie,
    wow, hoezo heb ik zoveel vrienden? Volgens mij heb jij meer reacties dan mij! Mooi dat het allemaal goed is gegaan met de reis ed! Ik wordt wel een beetje jaloers van die verhalen. Wat een gaaf land lijkt het me zeg! Tot horens!
    Liefs

  • 21 Oktober 2005 - 19:03

    Henk Compter:

    Ingeborg, net zoals je moeder heb ik jouw siteop mijn favorieten gezet. leuk, het verhaal vanuit andere ogen.

    Leerzame tijd en veel plezier met z'n tween.

    Groeten,

    Henk

  • 24 Oktober 2005 - 08:30

    Marloes:

    He Ingeborg!!
    ik krijg echt heimwee als ik je verhalen lees... geniet ervan
    liefs, marloes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingeborg
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 51550

Voorgaande reizen:

10 Juli 2009 - 26 Augustus 2009

Laos & Cambodja 2009

13 Oktober 2005 - 10 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: