Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu Bigi Pan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

Bigi Pan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

17 Januari 2005 | Suriname, Paramaribo

Na een lange websitestilte even een inhaalrace. Allereerst vorig weekend, waarin we met 7 co\'s naar een natuurgebied bij Nickerie (in het westen van Suriname) zijn geweest. Helaas ging het zware tripjes-leven weer niet over rozen, en moesten we zaterdagochtend al om half 6 klaar staan bij de bus....wat een ellende!
Na een rit van 3,5 uur kwamen we om 9 uur in Nickerie, waar we, nadat we onszelf hadden wakker geschud met heel veel koffie, de volledige illegale cd-winkel hebben leeggekocht (heb nu dus alle Surinaamse hitjes in huis). Nadat de dochter en schoonzoon van onze gastheer en vrouw gearriveerd waren kregen we een rondleiding door het stadje. Onze ogen uitgekeken op de markt, en daarna genoten van een echt Holaands uitzicht op de Zeedijk. Alsof je in Friesland over de Waddenzee uitkijkt! zelfde uitzicht, zelfde geur, alleen een beetje warmer, en geen weiland, maar rijstvelden achter je.
Na een heerlijke lunch bij de familie Kasidi gingen we met een heel klein bootje het water op, richting het moeras: Bigi Pan. Een fantastische tocht door kleine kreekjes, waarbij we zelfs de boot nog moesten slepen over een dijkje. Heel veel prachtige en zeldzame vogels gezien, en als klapper op de vuurpijl: een kaaiman!!!! wel spectaculair hoor, als je op een meter afstand 2 van die bolle ogen en een grote snoet naast je op ziet duiken....
Na een uurtje varen kwamen we aan op een groot meer, met middenin: 4 houten hutjes op palen. En jawel hoor, 1 van die hutjes was onze slaapplaats! een paar houten planken, een dak, en een loopplank naar een nog kleiner hutje: de wc!!!! Na een modderbad (zonder douche achteraf, oeh, wat stonken wij), een gigantische visvangst en een heerlijke maaltijd hebben we genoten van de mooiste sterrenhemel ooit. Middenop een stikdonker meer, zonder licht, borgoe-cola bij de hand, het was weer geweldig! Het mooiste uitzicht op de sterren hadden we wel in ons wc-krotje, de donkerste plek van ons hutje.
In slaap gewiegd door het kabbelend water en het schommelen van onze hangmat, heerlijk geslapen, en \'s ochtends gewekt door de geur van verse bakabana\'s, mjam!!!
Daarna in het ochtendzonnetje een boottocht door het moeras waar we hebben genoten van het uitzicht op honderden vogels en springvissen. Toen we terugkwamen stond er alweer een heerlijke maaltijd klaar, en werd het nog gezelliger met een bezoekje van andere co-vrienden uit Paramaribo.
De terugweg was iets lastiger dan de heenweg...het was eb, dus moest de boot 100 meter door het slik gesleept worden, en was het aanleggen aan de kant een ware pretparkattractie! Met een grote aanloop over het water stoven wij keihard schuin omhoog 10 meter door het slik heen, om de kant te bereiken. De achtbaan is er niets bij!
Na wederom een lange rit naar de stad, konden we eindelijk de moerasgeur van ons af gaan wassen. het werd een drukke avond: afscheid nemen van Natasja en Sietze, die deze week naar Brazilie vertrekken, pizza eten, heel veel was draaien, en alweer onze rugzak inpakken. Maandagochtend zou het echte avontuur beginnen: een 6-daagse expeditie naar het Nassau-gebergte!!

• 18 Januari 2005 - 12:25

Paps:

Hoi Soerinamer,
    begrijp dat je nu ook kunt \'draaien\'. Wij noemden dat 30-jaar geleden sexueel schuifelen. Wat is toch een borgoe-cola?
    je paps

• 19 Januari 2005 - 09:53

Marrie:

heey zussie!!! nog maar paar dagies en het is over met het warme weer!!!

dikke kuz mar

• 19 Januari 2005 - 22:06

Il Engel:

eey meid,
    dat klinkt ook zeker niet verkeerd. denkt dat je daar net zo hard aan het genieten bent als ik hier.heb nog veel plezier!

cheers

il