Oh my Buddha! Verzopen in de tropen... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu Oh my Buddha! Verzopen in de tropen... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

Oh my Buddha! Verzopen in de tropen...

Door: Ingeborg & Harm

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

08 Augustus 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Na ons zeer inspirerende bezoek aan de highlights van Vientiane (lees: de plaatselijke bowlingbaan) hebben we snel de bus genomen naar Thakhek, een plaatsje in het midden van Laos, vanwaar we een trekking van 2 dagen door een National Park vol grotten en karstgebergte zouden maken. Nou, dat is dus geen trekking maar een ware survivaltocht geworden, die we niet snel zullen vergeten…. De avond vantevoren kwamen we Nederlanders tegen die net terug kwamen van dezelfde trekking; ze waren erg enthousiast maar vertelden dat het wel erg pittig was omdat ze door de vele regenval regelmatig tot hun knieën door het water moesten waden. Ach, dachten wij: een beetje uitdaging kunnen we best aan! Die nacht bleef het echter regenen….
De volgende dag met gids Me (onze eigen smurf, slechts 1.48 m lang, maar vol grappen) en 2 Amerikaanse vrouwen op pad; het eerste stuk was al flink door de blubber waden en regelmatig tot je knieën door het water, maar wel een prachtige omgeving en op die blubber waren we toch voorbereid!? Onderweg nog getracht een vastgelopen tractor uit de modder te duwen, helaas zat ie daarna nog vaster..Na een heerlijke lunch in een dorpje en een bijzonder kraambezoek aan een 5 uur oude baby gingen we echt onbewoond gebied in. En toen bleek het water in de 2 dagen sinds de vorige trekking toch wel erg gestegen te zijn.... dat werd dus een soort aquajoggen voor gevorderden en uiteindelijk een fikse zwemtraining; toen we bij een (normaal rustig) stroompje kwamen waar de brug volledig onder water stond en Me zei dat we moesten zwemmen dachten we eerst dat hij een grapje maakte. Dat bleek dus niet zo te zijn, maar toch was het nog best een leuk avontuur. Maar toen Ing even later tot haar middel door het water wadend met haar rugzak op haar hoofd opeens kopje onder ging omdat het water ook hier erg hoog stond, werd het al minder grappig. Uiteindelijk kwamen we bij een grot aan waar we doorheen moesten. Normaal doe je dit lopend of zwemmend maar dat kon al niet meer, en dus werden het bootjes; nou ja, meer een soort lekke mandjes waardoor we 1 voor 1, ondertussen water uit de boot scheppend, die donkere grot door moesten... niet helemaal verantwoord. Toen we na 3 bootetappes de grot uitkwamen zagen we overal:.....water....het leek de film Waterworld wel! Uiteindelijk kwamen we al in de schemering aan in een dorpje waar we een homestay hadden. Heerlijk gegeten en een bijzondere ceremonie meegemaakt om ons geluk te wensen in ons leven en op onze reis. Het hielp alleen niet echt want 's nachts bleef het regenen.'S ochtends was het voor idereen duidelijk dat verder gaan met de trekking echt geen optie was. Alleen moesten we nog terugkomen naar de stad...Me ging op pad om de weg te verkennen en te kijken of hij een vervoermiddel kon regelen om ons op te laten halen. Binnen een half uur was hij terug; 'we have to go NOW, the water is rising'. En dus zijn we letterlijk weggevlucht voor het water, 10 km lang lopend/wadend tot je middel door het water, en een stukje op de tractor met om ons heen alleen maar water. We voelden ons (of waren?) net vluchtelingen in overstroomd gebied. Uiteindelijk kwamen we in een dorp waar de telefoon weer bereik had en we opgepikt konden worden. Wat waren wij blij met een douche en droge kleren. Net niet verzopen in de tropen dus... Tja, regentijd is regentijd... Tot onze verbazing kregen we zelfs nog een deel van het geld van de trekking terug, en ook het geld voor het reeds geboekte tripje naar een grot van 7 km lang voor de volgende dag (je raad het al...ook daar was het water te hoog... ach, onze ervaringen met grotten in Laos waren toch al niet optimaal..).

Op zoek naar de zon zijn we samen met Stella naar het zuiden getrokken. De zon liet helaas nog een paar dagen op zich wachten, dus hebben we maar een bioscoopavondje in onze hotelkamer gehouden en genoten van alle Laotiaanse lekkernijen. Verder lekker met plaatselijk vervoer en zelfs een stukje liftend What Po, het Angkor Wat van Laos bezocht en de dag erna een tourtje over het Bolavenplateau gedaan.

Daarna hebben we gelukkig de zon gevonden op de '4000 islands' in de Mekong. Heerlijk 3 dagen in een hangmat gehangen, ervaringsdeskundige geworden in de katerverwekkende capaciteiten van de nationale whiskey 'lao lao' en eenmaal hersteld op een fietsje de eilanden rondgecrossd. Ook hebben we onder leiding van een soort plaatselijke legergeneraal gekajakt. De driftige fluitsignalen van onze gids met bijbehorende verwarrende richtingsinstructies zorgden ervoor dat Harm en Ing samen hopsakee met kajak en al omsloegen en in de Mekong lagen, maar gelukkig hadden we ons bootje en onszelf snel weer recht overeind voor we de grens met Cambodja overdreven. Aan de Cambodjaanse zijde van de rivier gingen we op zoek naar de zeer zeldzame Irrawaddy dolfijnen, en tegen onze verwachting in (sceptische Hollanders) hebben we er ook heel veel gezien!

Gisterochtend zijn we na een roerend afscheid van onze topreisgenoot Stel naar Cambodja vertrokken. Een reis met de nodige hindernissen, zoals dat er nou eenmaal bijhoort... Maar Cambodja is wel even een cultuurschok na het rustige en relaxede Laos. Eerst natuurlijk 4 keer opnieuw een dollar moeten betalen aan de grens voor allerlei vage bureaucratische handelingen, en opnieuw de thermometer in het oor voor de Mexicaanse griep (nee moeders, we zijn nog steeds niet ziek). We hadden een ticket naar Siem Reap geboekt met een overnachting in een stad halverwege. Toen bleek opeens dat we niet in die stad konden overnachten omdat er geen bussen waren die ons de volgende dag verder konden brengen...jaja... dus moesten we verder mee naar Pnom Penh, de hoofdstad, 3 uur extra reistijd, om daar te overnachten. Eerst waren we nog best blij met dat extra ritje omdat onze bus in het donker opeens een heuse discobus werd met lekkere beat en flikkerende lichtjes, inclusief extra lichteffecten bij elke toeter van de chauffeur (en toeteren doen ze hier 10x per minuut). Maar uiteindelijk verging het lachen ons n beetje; Door de tuktukmaffia naar n brak guesthouse gebracht om n paar uurtjes te slapen. 's ochtends stond de beloofde 'free pick up' natuurlijk niet klaar, en eenmaal op het busstation bleek dat niemand op ons gerekend had en er geen plek meer was in de bus. Middels een goed gesprek door mediator Harm konden we uiteindelijk een uur later met de bus mee, én zou er in Siem Reap ter compensatie gratis vervoer naar een guesthouse zijn. En vanaf toen ging Cambodja gelukkig weer punten scoren; de beloofde pick-up stond er zowaar, en we zijn echt beland in het meest relaxede guesthouse dat je je kunt voorstellen...Prince Mekong Villa doet zn naam eer aan! Een topkamer zonder mieren of vieze lakens, met gratis ontbijt, was en fietsen en exclusieve tips van manager Eric (een Zwitser)over de beste sluiproutes om Angkor te bezoeken en de toeristenmassa te omzeilen. Vanaf morgen gaan we ons dus 3 dagen onderdompelen in de cultuur van Cambodja. Om half 5 (!!) staat het ontbijt klaar waarna we op de fiets de zonsopgang boven Angkor gaan bewonderen. Jaaah, het leven van een backpacker is zwaar....

• 08 Augustus 2009 - 12:53

Tess En Tjal:

Ha lieverds,

Heerlijk om te lezen weer. Van dat kopje onder gaan zouden wij niet zo snel last hebben. :-)

Morgen verhuizen we. Eindelijk!

Geniet ze verder!

Xx

• 08 Augustus 2009 - 15:20

Els En Evert:

lieve harm-Jan en Ingeborg, Fijn om weer wat van jullie te horen !
    Wat een avontuur, en gelukkig niet ziek geworden van alle nattigheid ......en gelukkig ook weer een fijne verblijfplek !
    liefs els en evert

• 08 Augustus 2009 - 15:57

Mam/Joke:

Lieve Ing en Harm,
    Fijn weer wat te horen na jullie bloedstollende mail vorige week over jullie mislukte trekking.
    Het is maar goed dat je dit soort dingen pas achteraf hoort!
    Heerlijk weer zo'n lang verslag van jullie avonturen te lezen. Nu ik het verhaal van de trekking hier nog eens uitgebreid lees, wordt ons vermoeden dat het een hachelijk avontuur is geweest toch wel bevestigd.
    Hoop dat de rest van jullie rondreis wat relaxter zal zijn!
    Zijn hier druk met avontuur van de snelle en plotselinge verhuizing van Mar en Steven naar leusden.
    Ze zijn vandaag al verhuisd, na 4 zeer intensieve klusdagen voor ons allemaal.
    Later een uitgebreidere mail. Voor nu liefs voor jullie beiden!
    Pap/Rob,Mam/Joke

• 08 Augustus 2009 - 18:25

Tante Annie:

Lieve Ingeborg en Harm, wat een bloedstollend verslag om te lezen en wat maken jullie veel mee.Zal voor jullie als je weer thuis bent geweldig zijn om alles weer te herlezen.Hoop, dat jullie nu in wat rustiger gebieden komen, maar wens jullie nog vele mooie dagen.Tante Annie

• 08 Augustus 2009 - 18:32

Noor:

Nat??? Toch interesant
    en dood eng. Jullie
    zijn wel erg braaf...of
    crazy? Ben jaloers (in het nette) zou graag een
    vlieg aan de muur (water/modder)willen zijn.
    Maar gelukkig laat je me toch mee genieten van alle belevenissen, reuze bedankt!
    Pakkerds en liefs, noor
    Lou says "Howdy"

• 09 Augustus 2009 - 09:25

JW En M:

hmm, slapen halverwege,.. toch niet in kompong Cham? Heb van andere mensen gehoord dat zij hetzelfde hebben meegemaakt. lang leve de bus/tuktuk maffia, Heerlijke verhalen weer. Geniet er lekker van, ('t is nl vast weer veel te snel voorbij),doen wij dat ook van de verhalen!

grtz

JW en M

• 09 Augustus 2009 - 18:57

Oma Jannij:

Hallo lieverds wat hebben jullie geluk gehad.
    Fijn dat het in Cambodja
    wat vriendelijker is.
    Een goede reis verder,verheug mij op de verhalen,geniet,liefs Oma Jannij

• 10 Augustus 2009 - 04:11

Stella:

Het lijkt wel een deja vue.... heb net m'n eigen site geupdate (zonder te spieken). Mis wel de © op de titel, haha. Zit nu op Ko Phagnan, EXTREEM rustig zo zonder jullie. Wat een hilariteit hebben we toch meegemaakt! Veel plezier tussen de tempels en de zon wacht op jullie in het zuiden!! Dikke zoen!

• 11 Augustus 2009 - 18:02

Jinske En Chris:

lieve ing en harm
    wat een spannend en eng avontuur!wat voor dolfijnen waren het vraagt jin zich af en hebben jullie ook fotos van ze?jin heeft wel hele mooie foto's van de dolfijnen waar ze mee in curacao heeft gezwommen.wat lief jullie sms op jesse zijn verjaardag,hij heeft een hele fijne dag gehad.die hangmat en zonsondergang lijkt ons wat leuker dan al die regen,zo te lezen hebben jullie wel een beschermengengeltje gehad.nou lieverds geniet nog van alle bijzondere ervaringen en ga maar wat vaker in de hangmat.veel liefs van ons vier en vooral van jin die dit stukje getyped heeft.
    dikke zoen!!

• 11 Augustus 2009 - 19:02

Rinske&Siebe:

Tjee... tja als sceptische nederlander verwacht je natuurlijk alleen maar zon in de regenperiode! ;) Wel leuk verhaal!! Geniet nog maar flink. Wij hebben ook een regendagje in Kroatie dus wij krullen de thuisbioscoop ook aan. Morgen mooi weer en dan Kopacki Rit (zie wikipedia) verkennen.

Veel plezier en succes komene weken nog...

• 14 Augustus 2009 - 17:41

Els:

Lieve Harm en INgeb Inmiddels zelf een rondje Overijssel gefietst, tja iets minder spectaculair, maar wel als eerste over de finish bij de ride of the roses (van de andere kant dan...)en de hele dag in een rose feestje gefietst !
    En hele rare overnachtingsplekken hebben ze in Nederland ook hoor ! Had u geboekt dan ? en 's avonds "Wilt u misschien mijn bed nu opmaken ?"(maar het beddegoed is nog niet droog....)
    en moesson in Lonneker, maar niet hoeven zwemmen...alleen 15 km "blubberfietsen"
    moe, maar voldaan !
    liefs, els