`Ask Mama and don't forget to take easy` - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu `Ask Mama and don't forget to take easy` - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

`Ask Mama and don't forget to take easy`

Door: Ingeborg & Harm

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

26 Juli 2009 | Laos, Vientiane

ha beste allemaal!

anderhalve week verder in onze reis, en alweer veel te veel gebeurd. We moeten dus helaas een selectie maken in onze verhalen maar dan is er ook nog wat te vertellen als we terug zijn!

Na Chang Rai gingen we door naar Huay Xai(Laos). Een trage grensoversteek maar gelukkig werden we wel uitgebreid gecheckt op influenza mexicano, door middel van een temperatuurmeting half in je oorlel. Beiden bleken we onderkoeld te zijn (34,9 c) en mochten we dus door....tot zover de topcontrole.

Vanuit Huay Xai begon dan de bootreis op de Mekong. Langzaam zakten we de rivier af, gezeten op kleine houten bankjes. Het was erg gezellig aan boord met enkele landgenoten, en zo kwamen we die uren varen prima door, ook dankzij de prachtige natuur om ons heen! Een klein stukje motorpech deed ons even denken dat we op bivak gingen in de jungle maar met wat getimmer en gevloek lukte het de 'crew' om weer door te gaan. Na de overnachting in Pak Beng volgde er nog zo'n dag met als eindbestemming Luang Prabang, een heerlijk rustige stad aan de Mekong.

Op zondag was Ingeborg jarig en zou Stella ook aankomen, genoeg reden voor een feestdag! Dus sloften we lekker door de stad, dronken een shake en lieten ons masseren...helaas was het voor Ing wel een zeer onbereikbare verjaardag, aangezien onze nederlandse nummers hier niet werken en door een stroomstoring konden we ook de berg verjaardagspost niet op internet bekijken! Dus bedankt voor alle smsjes, mailtjes etc (gaan we vanuit;)) die gestuurd zijn. Dit werd 's avonds echter helemaal goedgemaakt. Nadat we Stella van de boot hadden gehaald en een biertje zaten te drinken met wat andere Nederlandse meiden, stond de 'mama' van het guesthouse opeens met een heuse taart + kaarsjes + 'Ingeborg' in slagroom voor onze neus! Zingen, blazen en bijna in tranen was het gevolg. Een topverjaardag op een bijzondere plek. Overigens moeten we nog even uitleggen wie de 'mama' van het guesthouse is: De eigenaren van dit hostelletje zorgden namelijk als een heuse papa en mama voor hun backpackertjes aan de hand van een aantal stelregels:
'don't forget to take easy, cause we always take easy'
'don't forget to take free bananas, free coffee tea and free water'
'if you don't know, don't forget to ask mama'
Zoals jullie begrijpen, een zeer huiselijke sfeer met veel gezelligheid tussen de gasten onderling en zelfs een collectief uitgevoerd wekadvies voor een medegast met hersenschudding!

Niet voor niets zijn we hier dus 5 dagen gebleven, hebben we samen met Stella watervallen bekeken, gemountainbiked, 's ochtendsvroeg de indrukwekkende stroom monniken bekeken (die dan rijst van het volk ontvangen om 6uur), veel baguettes gegeten en ettele malen de pinautomaat geprobeerd (is hier een soort lotto of 'ie het doet). Gelukkig bleek de armste van ons toch op allerlei manieren geld uit die apparaten (heten nu at-harm ipv atm) te kunnen halen, terwijl beide dokters een saldotekort in beeld kregen! Dus zijn we weer kippenmiljonair (ja, dat is de munteenheid)...dus als je met een broek vol kippen in het water springt heb je meteen kippensoep, dat is meteen getest:).

Vervolgens zijn we verder getrokken via een prachtig bergmassief naar het mooi gelegen maar lichtelijk door blanke bimbo's en players verpeste Vang Vieng. We hadden inmiddels nog een Deens meisje geadopteerd, Agnete, ons groepje is dus nu bestempeld als "Harm's Harem". Vang Vieng dus, misschien moeten we het even uitleggen; ooit is hier iemand begonnen met de activiteit 'tubing', het in een tractorband afzakken van de rivier. Hierbij drink je dan af en toe een biertje langs de kant. Inmiddels heeft dit zich ontwikkeld tot een groot zuipfestijn waar tussen toevallig ook nog getubed wordt! Erg geinig om een keer te zien en mee te maken, maar er zijn dus ook mensen die dit 4/5 weken doen....

Er bleken ook nog andere dingen te doen te zijn in VV dus daar hebben we ons de 2e dag mee vermaakt; lekker fietsen en grotten bekeken....een der ondergetekenden vond dit echter niet het hoogtepunt van de dag. Laten we het er maar op houden dat de Europese toeristenbonden het op deze manier bekijken van een grot nooit zouden toestaan;) A bit slippy...De mountainbiketocht was verder prachtig, helaas werden we wel gestopt door het wassende water/rivier over de weg (ja, we gingen zelf in rainy season!).

Vandaag zijn we aangekomen in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Daar is dan gelijk alles mee gezegd, want verder is deze plaats niet echt om over naar huis te schrijven en dat zullen we dus na deze regel ook niet meer doen. Punt.

De plannen voor de komende dagen zijn als volgt: overmorgen lekker verder naar Ta Khaek, vanuit daar gaan we een trekking doen en zakken daarna af richting Cambodja. Nog een hele heerlijke maand te gaan en nu al zoveel leuks gedaan en gezien, we gaan jullie overstelpen met verhalen zijn we bang!

Dikke zoen van Ing en Harm

ps. bedankt voor alle leuke reacties vorige keer!
ps2. we hebben dus een Laotiaans nummer, op te vragen bij beide ouderparen en bij Jorien of Tessa.

• 26 Juli 2009 - 11:39

Mam,:

Ha Ink en Harm,
    Net al snel je mail beantwoord en hoop dat je die net nog kon lezen aan het eind van jullie internetsessie!
    Fijn weer van jullie avonturen te kunnen meegenieten!
    Veel liefs voor jullie drietjes,
    Paps, Mam én Oma

• 26 Juli 2009 - 11:53

Annette:

Ha ing en HJ,

heerlijke avonturen....Krijg door jullie helemaal het vakantiegevoel. Geniet er samen goed van!

x

• 26 Juli 2009 - 12:03

Tante Annie:

Ingeborg en Harm, wat overweldigend allemaal,wil dit verslag vele keren lezen en van mee genieten,ook héél boeiend door jullie beschreven.Wat zal alles een onuitwisbare indruk achterlaten bij jullie als jullie dit in levende lijve hebt mogen aanschouwen. Wens jullie nog 4 prachtige weken en hoop daar weer een verslag van te lezen.Zorg goed voor elkaar, veel liefs, Tante Annie

• 26 Juli 2009 - 18:01

Eline En Luc:

Klinkt allemaal heel vervelend daar :)... Leuk om te lezen! Hou je het wel een beetje netjes met al die dames, HJ ;)? Beetje opletten dat je niet te veel materiaal voor tijdens je afstudeerpraatje verzamelt!

Die tourpool gaat ons trouwens helaas niets opleveren. Je hebt niet veel gemist, dus... Als jullie terug zijn, zelf maar weer eens wielrennen :)!

Veel plezier nog daar!

Groeten,
    Eline en Luc

• 26 Juli 2009 - 18:44

Els:

lieve ingeborg, harm-jan,en stella
    fijn dat jullie zo genieten !

Heb alles in de atlas na zitten kijken, wat is die mekong lang !
    Goede trekking !

liefs, els en evert.

• 26 Juli 2009 - 20:29

Noor En Lou:

Jullie tweetjes zitten het wel mooi te doen. Wat een eindeloze reis.
    Ik ga ook een verslag
    beginnen.......kamperen in Cave City, KY, USA.
    Daar zitten wij nu. Hallo,
    niet te vergelijken, maar toch.....
    Geniet er van, liefs en
    pakkerds en anders *
    vraag mama*

• 27 Juli 2009 - 00:23

Masha:

leuke verhalen als goede afleiding tussen de auto-intoxicaties, POBs, oh jeh pt heeft weer koorts of mag ie wat voor het slapen, in de nachtdienst! Liefs mash

• 27 Juli 2009 - 15:03

Tess:

Na heel lang nagedacht te hebben of jullie nu mij bedoelden in het stukje over het telefoonnummer of dat jullie nog een andere Tessa kennen, is er dan uiteindelijk toch een lamp gaan branden hoor! :-) Gelukkig bewaar ik altijd al mijn smsjes!

Leuk weer zo'n fijn verhaal van jullie te lezen. Fijn dat jullie zo genieten. Die harem ziet er goed uit hoor! :-)

Xx

• 29 Juli 2009 - 08:27

Yrsa:

Lieve Ing en Harm,

Eindelijk ook een berichtje van mij vanuit Oeganda met nogal slechte internet verbinding ;-)
    Mooie verhalen! Heb erg gelachen om de droge uitdrukkingen!
    Geniet ervan en tot in Nederland!

Veel liefs, Yrs

• 29 Juli 2009 - 09:39

Rinske En Siebe:

Hey vakantiegangers,

Klinkt allemaal erg vervelend en suf & saai daar. Geniet nog maar lekker van, want voordat je het weet sta je in een warm hok een suf verdedigingsverhaal te houden! ;)

• 06 Augustus 2009 - 07:37

Janneke:

Komen zelf net terug van vakantie. Jullie verhalen geven het vakantiegevoel een verlenging.
    Nog veel reis-, ontdek- en vakantieplezier.
    Sierk, Onno en Janneke

• 07 Augustus 2009 - 18:41

Oma Jannij.:

Hallo lieverds,
    het is7 aug. vandaag en heb zojuist jullie verhalen geprint,het is zo leuk om na te lezen.
    Wat een belevenissen allemaal,regent het niet meer nu,ik hoop het voor jullie,zou jong willen zijn om zo te kunnen reizen,maar meegenieten doe ik wel. Nog veel fijne dagen,geniet/
    Lieve groet Oma ,tot ziens.