Asia again... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu Asia again... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ingeborg Zijdenbos - WaarBenJij.nu

Asia again...

Door: Ingeborg & Harm

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

15 Juli 2009 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal,

eindelijk was het dan zover! We vertrokken afgelopen vrijdag voor (hopelijk) 7 fantastische weken in Azie!

De vlucht met EgyptAir was prima, het ziet er allemaal wat aftands uit, maar daar kom je ook mee op de bestemming (de douane op cairo is minder: probeerden onze deo en batterijen af te pikken, verder dan een mini-deo kwamen ze niet). De warmtescanners in Cairo en Bangkok hebben we met vlag en wimpel doorstaan, ze zijn hier echt panisch voor de Mexicaanse griep, je durft bijna niet te hoesten in het openbaar zonder mondkapje voor...Op zaterdagmiddag kwamen we dus aan in Bangkok en hebben we ons weer snel in ons hostel van vorig jaar genesteld. Heerlijk om daar weer te zijn! Genieten van thais voedsel bij straatstalletjes en lekkere verse fruitdrankjes drinken.

Omdat wij natuurlijk ontzettend cultureel begaan zijn, hebben we besloten om zondag het paleis te gaan bezoeken. Vorig jaar nog halverwege gestrand bij nep=schoolmeesters en malafide tuktukdrivers, dit keer haalden we echter in een keer de bestemming! En het was het helemaal waard, de tempels, versiersels, beelden en schilderingen zijn overweldigend. Gelukkig waren we 'properly' dressed en overkwam ons niet hetzelfde als een nietsvermoedende Russische toeriste in naveltruitje, die door een megafoon werd toegeblerd dat ze rechts af moest slaan om fatsoenlijke kleding uitgedeeld te krijgen.

Erg genoten dus, ook van de enorme (50m lang) liggende boeddha in Wat Pho, die bij Harm enige herkenning opriep: "hey Ing, die lijkt me op mij, net zulke grote voeten". Na de nodige fruitshakes, massages en overige thaise lekkernijen zijn we naar Kanchanaburi vertrokken. Kwart voor acht 's ochtends in een boemeltrein, het forensengevoel was helemaal terug, maar wel met een fantastisch uitzicht. In Kanchanaburi installeerden wij ons bij guesthouse 'the jolly frog' op ons woonbootje/riviervlot en zijn we daarna het BurmaRailway museum gaan bezoeken. Erg indrukwekkend, voor ons extra bijzonder omdat van ons beiden een opa aan deze spoorlijn (bekend van de bridge over de River Kwai) gewerkt heeft tijdens WWII. Met behulp van de aantekeningen van de opa van Ing konden we precies nagaan waar hij op welk moment was geweest, erg bijzonder. Dinsdag hebben we per trein het nog bestaande deel van de spoorlijn afgelegd. Een fantastisch mooi treintraject, ongelooflijk dat dit in zo'n korte tijd op zo'n locatie door dwangarbeiders is aangelegd.
Het bekijken hiervan gebeurde helaas samen met hordes 'stickertoeristen' (red: dit zijn toeristen die te incapabel zijn om zelf iets te regelen en dus apathisch achter hun gids aanhobbelen). De grote lachparades en door gidsen spontaan opgewekte 'one-two-cheese-fotsosessies' deden echter vermoeden dat niet iedereen de dag ervoor in het museum de geschiedenis van de lijn had bestudeerd....

Aan het einde van de trip hebben we ons PekingExpress gevoel naar een hoogtepunt gedreven door zwervend langs de highway een bus proberen te 'flaggen'. Gelukkig hielp een complete schoolklas ons hierbij en konden we op tijd terugkeren om nog de bus naar Bangkok te halen, pfieuw!

Terug in Bangkok lazen we in onze mail dat Marc, een studiegenoot van Ing, vorige week tijdens zijn vakantie in Indonesie is vermoord door een bedelaar toen hij op een avondmarkt rondliep en weigerde geld te geven....
Echt bizar en onvoorstelbaar.....dat iemand zoiets doet!! het is vreemd om hier in hetzelfde werelddeel rond te lopen en je plots te realiseren dat dat heerlijke Azie met al die vriendelijke mensen ook een andere kant heeft..

Vandaag zijn we verder naar het Noorden gegaan; met het vliegtuig naar Chiang Rai, maar eerst een koffiedate met Stella en haar zusje ( die net terugkwamen uit Vietnam) op het vliegveld van Bangkok. Erg leuk om elkaar aan de andere kant van de wereld te zien!

Vanavond lekkere hapjes eten op de nightmarket van Chiang Rai, morgen de grens met Laos over. Plan is om met de slowboat in 2 dagen de Mekong af te zakken naar Luang Prabang, de kussens om onze blanke billen te beschermen tegen de houten bankjes zijn al geregeld!

• 15 Juli 2009 - 13:37

Elize:

Hee wereldreizigers!

Wat leuk dat jullie een waarbenjij.nu pagina bijhouden! De verhalen zijn heerlijk herkenbaar en doen me achter mn compu op de SEH in Nieuwegein wegdromen naar vervlogen vakanties :) Ben benieuwd naar jullie ervaringen in Laos; dat moet ook prachtig zijn! Maak er een onvergetelijke reis van samen en wees voorzichtig..
    Veel liefs, Lies

• 15 Juli 2009 - 13:40

Mam:

Lieve Ing en Harm,
    Weer gesmuld van jullie eerste verslag! Je reist "bijna mee" door de levendige manier waarop jullie verslag doen.
    We zijn uiteraard erg benieuwd naar het verhaal van de birma-spoorweg als julie straks weer thuis zijn.
    Ik had vanmorgen net de overlijdensadvertentie van die Marc in de krant gelezen. wat vreselijk hè! Geeft maar weer eens aan dat je je westerse "pet" en gedrag moet aanpassen aan dit soort landen.[ denk ik tenminste].
    Hoop dat jullie zonder problemen én met veel plezier verder kunnen reizen!Geniet er van samen1
    Dikke kus voor jullie allebei!
    Mam/Joke en Paps/Rob

• 15 Juli 2009 - 14:15

Els:

Dank voor jullie verhaal en fijn dat alles goed gaat !
    Mieke Doekes vertelde me deze week dat opa Piet Doekes zijn leven lang contact heeft gehouden met een Thai die hem na de bevrijding van eten heeft voorzien.
    Hij heet Prapat en is ook regelmatig in Nederland op bezoek geweest.
    Alle kleinkinderen van Piet zouden nog steeds welkom zijn, zie Mieke.

• 15 Juli 2009 - 14:17

Els:

Dank voor jullie verhaal en fijn dat alles goed gaat !
    Hij heet Prapat en is ook regelmatig in Nederland op bezoek geweest.
    Alle kleinkinderen van Piet zouden nog steeds welkom zijn, zie Mieke.
    Misschien weet Wim er meer over...Prapat is een rijk zakenman geworden, met veel kinderen, woont in Bangkok.liefs van els en evert

• 15 Juli 2009 - 19:22

Tante Annie:

Wat lief dat ik met jullie mee mag genieten van zo'n fantastisch reisverslag. Zou er best bij willen zijn.Wens jullie héél veel plezier op jullie verdere tochten en verheug me op het volgende verslag.Veel liefs.

• 15 Juli 2009 - 21:30

Luc En Eline:

Hoi ing en Harm,
    Wat een mooie verhalen al, met een donkere bui er boven. Wat een verschrikkelijk verhaal. Hopelijk kunnen jullie nog wel genieten van alle mooie dingen, natuur en cultuur.

Geniet ervan saampjes, jullie hebben het verdient!

groeten vanuit het Utrechtse,

Luc en Eline

• 16 Juli 2009 - 05:38

Jorien En Bram:

Dag lieverds! Dikke zoen vanuit kuala lumpur :) we voelen jullie aanwezigheid! (relatief het dichtst bij nu) xxxxxx

• 16 Juli 2009 - 09:27

Kresten:

Sawadie!

Leuk om over jullie te lezen! De lachparades lijken me toch altijd nog wel leuker dan eeuwig zeurende amerikanen (ja dit is generaliserend, nou en :))

Hebben jullie nog foto's ergens trouwens?

ps ik mis een bepaalde bank :P

• 16 Juli 2009 - 11:19

Oma Jannij:

Hallo lieverds,
    Geweldig om mee te kunnen genieten,wat naar van Marc,brr.
    hoop dat het geweldig wordt jullie reis,geniet, knuffel Oma Jannij.

• 16 Juli 2009 - 11:41

Stella En Susan:

Ha Ing en Harm,
    Was gezelli in Bankok. Moeten we vaker doen ;.) Tot overmorgen. x

• 17 Juli 2009 - 14:42

Chris En Co:

wat heerlijk om jullie zelfs vanaf curacao te volgen.weer heerlijke beschrijvingen met helaas een heel naar verhaal.wij genieten nog van onze verlenging hier en hebben gezien wat de nederlanders hier inmet de slaven in de zoutwinning hebben gedaan ookdan ben je niet trots,dus zo zie je maar of het nu de spoorlijn bij jullie was of hier de slaven er zit kennelijk helaas in de mensheid ook een slechte kant.
    Wij genieten hier nog verder gisteren een dag met jergo en marloes doorgebracht erg leuk jergo hoort hier echt!
    Een dikke zoen van ons vier,liefs chris

• 18 Juli 2009 - 11:16

Bram En Aanhang:

Hoi lieve Ingeborg en Harm,

Volgen van jullie reis is erg leuk.

Ergens vandaag is het 24.00 uur in Laos en dan ben je daar al weer een jaartje ouder!
    Hartelijk gefeliciteerd van ons vieren uit Zutphen.

Kus voor de jarige en stevige handdruk voor Harm. liefs, Bram

• 18 Juli 2009 - 11:17

Bram En Aanhang:

Hoi lieve Ingeborg en Harm,

Volgen van jullie reis is erg leuk.

Hartelijk gefeliciteerd van ons vieren uit Zutphen.

Kus voor de jarige en stevige handdruk voor Harm. liefs, Bram

• 18 Juli 2009 - 21:49

Mam:

Lieve Ing,
    Hier is het 23.45 uur. Bij jullie inmiddels 04.45 vgls. mij en dus...ben je al een paar uurtjes jarig! Héél Hartelijk Gefeliciteerd van Pap, mij én Oma!
    Zijn er naast croissants óók gebakjes of taart te koop in Luang Prabang?
    Hoop dat je je toch jarig voelt daar, gezelige dag én dikke verjaardagsknuffel van ons! Veel plezier samen met Stella de komende dagen! Groetjes én liefs voor jullie 3-tjes!

• 19 Juli 2009 - 19:12

Siebe En Rinske:

Leuk te horen dat jullie het naar jullie zin hebben! We hopen dat jullie de zeven weken goed en leuk door zullen komen. Maak er een leuke vakantie van! En Ing, nog van harte gefeliciteerd! Heb je een leuke verjaardag gehad?
    Liefs Siebe en Rinske

• 20 Juli 2009 - 18:06

Nora En Lou:

Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag Inge! Dat je maar
    lekker oud en grijs mag worden en net zo fief als je oma jannie.
    Wij gaan morgen weg me de camper. Ook fijn, maar niet zo geweldig als jullie
    reis.
    Mijn pc is kapot, dus ik zit te wi-fien.
    Liefs en geniet van alles, noor en lou

• 25 Juli 2009 - 14:50

Tess En Tjal:

Hee lieverds,

Heerlijke manier van schrijven hebben jullie toch! Dat maakt het bijblijven bij jullie belevenissen heel leuk om te doen! Wij hebben het ook leuk gehad in de tent in Frankrijk. Wel veel minder spectaculair natuurlijk :-). Dank voor jullie sms gister! Onze sms aan Ing is niet aangekomen zei mijn telefoon, dus bij deze alsnog gefeliciteerd! Heel veel plezier de komende weken en we zien uit naar een nieuw verhaal!

Kus!